Structuur versus inhoud
Kirsten
24 mei 2012 

Structuur versus inhoud

5 tips om niet verstrikt te raken in de inhoud tijdens coaching Effectief coachen is moeilijk omdat we zo gemakkelijk verstrikt kunnen raken in de inhoud van wat onze cliënten vertellen. Voorbeelden hiervan zijn:
  • je cliënt vertelt zoveel tegelijk dat je vergeet wat hij heeft gezegd
  • je cliënt gaat van hot naar her zodat je het overzicht verliest op het doel
  • je denkt de oplossing te weten en je gaat over op adviezen geven
  • je herkent veel van wat je cliënt vertelt waardoor je je eigen waarheid gaat projecteren
Herkenbaar toch? Niet alleen beginnende coaches hebben hier last van. Ook ervaren coaches zullen hoogstwaarschijnlijk erkennen dat ze zichzelf regelmatig tot de orde moeten roepen om niet in deze valkuilen te vallen. De inhoud lokt De inhoud is 'aantrekkelijk' voor ons brein. Hoe zit dat precies? Ons cognitieve brein is ervoor gemaakt informatie te categoriseren en te labelen. De wereld wordt hierdoor begrijpelijk, voorspelbaar en hanteerbaar.

Betekenissen en generalisaties vormen onze referentiekaders. Deze kaders zijn de mentale kaarten die je helpen de weg te vinden in de complexe buitenwereld. De evolutie en overleving van onze soort is ervan afhankelijk!

Het belang van afstand Toch is het belangrijk dat je bewust afstand kunt nemen van je eigen referentiekaders. Je hebt dit nodig om te kunnen focussen op het proces achter de inhoud.

Wat jou onderscheidt van elke andere intelligente, empathische gesprekspartner is je vermogen te focussen op het proces achter de inhoud. Dit betekent dat je naast te luisteren naar wat iemand zegt, kunt letten op iemands achterliggende strategie.

Hieronder 5 tips om dit makkelijker te maken:

 
  1. Luister naar de ingrediënten. De huidige situatie van je client kan je vergelijken met een soep. Luister als een kok en focus je op de ingrediënten. Voorbeelden zijn: innerlijke dialoog en zelf-spraak, overtuigingen, associaties, beslissingen, conclusies, oordelen, betekenissen.
  2. Denk in termen van 'HOE': Vraag aan je cliënt: als ik jouw probleem ook zou willen hebben, wat moet ik dan doen/weten/begrijpen/geloven/tegen mezelf zeggen/waar moet ik me op focussen?
  3. Relativeer je eigen weten. Jouw referentiekaders er maar 1 van miljarden en formuleer vooraf de intentie jouw cliënt te helpen bij het vinden van zijn eigen waarheid.
  4. Stel regelmatig de vraag: als je jezelf dit allemaal hoort zeggen:- wat realiseer je je dan?– wat is dan je doel?– wat is er dan het meest belangrijk?– wat ga je dan veranderen?
  5. Stel open vragen op meta-niveau:– wat geloof/begrijp/ besluit je daarover?– van wie heb je dat geleerd– waar ga je afscheid van nemen– hoe kan je er ook tegenaan kijken?
Wat heb jij voor tips? Wat heb jij geleerd om te kunnen switchen van inhoud naar structuur/proces? Deel jouw tips hieronder zodat we van elkaar kunnen leren! Misschien heb je wel oefeningen geleerd tijdens je coach-opleiding of heb je andere inzichten en ideeën die je wilt delen. Ik kijk uit naar jullie reactie!    
Over de schrijver
Kirsten
koos van de coevering
Door

koos van de coevering

op 28 May 2012

Beste Kirsten, Voor jou geen nieuwtje maar dan in iedergeval ter bevestiging. Assen van Verandering is een waardevolle tool. Als coach, maar ook als coache, hou je overzicht. De coache kan zelf de assen invullen en is dan nog eens extra actief betrokken.

Bas de Kruyff
Door

Bas de Kruyff

op 28 May 2012

Hi Kirsten, Mooie set tips en gelukkig herken ik dat ik er veel van toepas. Het is inderdaad zo verleidelijk om soms in het verhaal mee te gaan. Soms is het ook goed vanuit een eigen, soortgelijke, ervaring te delen hoe jij als coach dat kent. Dat kan als effect hebben dat de client het gevoel krijgt "oh, dus ik ben niet gek, het komt vaker voor". Twee vragen die ik regelmatig toepas en nogal confronterend kunnen zijn, liggen in elkaars verlengde. Ten eerste "Nou en?" als de client over haar probleem praat. Het helpt te onderzoeken waar de werkelijke pijn en urgentie zit, wat echt aangepakt wil worden. Ten tweede "Waarom vertel je me dit allemaal?" als de client hele verhalen vertelt waarvan ik niet altijd kan duiden waarom ik dat allemaal moet weten. En eerlijk is eerlijk: ik kan er dan ook moeilijk bij blijven. Deze vraag stel ik om focus te houden, zowel bij mezelf als bij de client. Deze vragen helpen ook voorkomen dat ik gezien wordt als een 'goede vriendin' tegen wie je je sores uitspreekt. Ik contracteer alleen op basis van de client-behoefte om werkelijk aan de slag te gaan. Hartelijke groet, Bas.

Kirsten Schults
Door

Kirsten Schults

op 29 May 2012

Dag Bas, Leuk om je reactie te lezen! En een mooie aanvulling, jouw 2 vragen. Het zijn allebei uitnodigingen aan de cliënt om naar een meta-niveau te gaan en de gedachten/overtuigingen/ beslissingen/conclusies etc. over de onderliggende ervaring te verwoorden. Dat is ook het niveau waarop je als coach het meest invloed hebt en waar de verandering plaats kan vinden. Maar het zijn inderdaad ook hele mooie vragen om je cliënt aan het werk te zetten en om uit te verleiding te blijven het werk over te nemen. Hartelijke groet, Kirsten

Trudy Tolkamp
Door

Trudy Tolkamp

op 30 May 2012

Beste Bas, Uit mijn ervaring heb ik gemerkt, dat de 'waarom' vraag regelmatig de coachee in de verdediging brengt. Bij mij werkt beter om te vragen, 'hoe komt het dat je dit allemaal aan mij vertelt/ dit kwijt wilt' of iets van die strekking. Het gaat immers (meestal) niet om de inhoud van het verhaal, maar om de manier waarop iemand er mee omgaat. Mocht je interesse hebben in een goed boek: Coachen als professie door Ien G.M. van der Pol ISBN: 9789059317734 Met vriendelijke groet, Trudy

Angela van Son
Door

Angela van Son

op 31 May 2012

Geweldige vraag: 'als ik jouw probleem ook zou willen hebben...' :) Ik zet de stroom soms stop met deze vraag: 'Volgens mij is dit het stuk van je eigen verhaal dat je al kent, klopt dat? Zullen we op zoek gaan naar de dingen die jij nog niet weet?'

Reactie plaatsen